sobota, 17 sierpnia 2019

Bałtyk "Self-Help I"




"Self-Help (Panic)" może być jednym z singli roku, tym bardziej, że jest lepszy niż cały "A Crow Looked at Me". Trzymam się tej opinii, odkąd po raz pierwszy się zapoznałem z tym utworem. Urzeka mnie w nim wszystko, szczególnie klawisze oraz sample pod koniec. I tak - dalej mógłbym podobnie pisać o reszcie "Self-Help I", ale nie chcę tego robić, zwłaszcza po kolei, bo to nie ma być sprawozdanie. Analityczne pisanie o smutnych tekstach, przemaglowanych przez wszystkich innych - nie umniejszając im poziomu - też będzie nie na miejscu, bo Stojaczki dla nikogo nie są jedynym blogiem / portalem o płytach. (Chętnie się dowiem, dla kogo.)

"Self-Help I" w zamierzeniu jest albumem indie folkowym, ale w zasadzie można powiedzieć, że to wariant bluesa. Trzy lata temu krytykowałem blues za schematyczność i ponurość - większość kompozycji miała mieć tę samą progresję akordów - ale mi chyba lekko przeszło. Całość jest nagrana na podstawie akustycznej gitary, przy czym dwa razy przejawia się też perkusja (ścieżki piąta i siódma), teksty zaś są przesiąknięte melancholią, a dodatkowo miejscami poruszane są wątki LGBT. Według polskiej Wikipedii (dajmy polskiej szansę, gdyż podobno zazwyczaj nie dajemy), w bluesowych tekstach obecny jest też krytyczny akcent społeczny, od nierówności rasowej po kwestie polityczne. Zatem dużo pasuje.

W sprawie tekstów wystarczy mi stwierdzić, że jak na zamierzony w nich nastrój oraz, szanuję ich kreatywność i realistyczność (błyskotliwe rzucanie rocznikami). Wspomniane sample i "spreparowane" nagrania (patrz "(Puppy Story)") dodatkowo ulepszają zamierzone dobre chęci. W ogóle ta muzyka jest przekonująco ułożona - nie tylko motywy są ciekawe, zaciekawił mnie też kawałek "The Bus Home (I Hope You're Alright)" w miejscu "zip-unzip". W ogóle się nie ślimaczy i daje się przyjrzeć. Ale jak mówiłem, analizy są tutaj niekoniecznie najważniejsze. "Self-Help I" działa tym lepiej, im mocniej się zrozumie. Jak z bluesem: próbując się kiedyś dowiedzieć, dlaczego utwory bluesowe brzmią tak samo, przeczytałem: Blues is easy to play, but very hard to feel.

8,7 Bałtyk "Self-Help I" [Opus Elefantum Collective 2019, indie folk / lo-fi / blues rock]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz